.

26 Mei 2009

SUAMI TARIK BALIK SYARAT JATUH TALAK

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA pernah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada isteri saya, menyatakan jika dia masih berhubung dengan mana-mana lelaki tanpa izin saya, terjatuh talak ke atasnya.


Keesokan harinya, saya mengatakan saya menarik balik kata-kata itu dengan mengatakan saya izinkan dia berhubung dengan mana-mana lelaki walaupun tanpa izin saya.

Sekarang ni dia masih berhubung dengan bekas teman lelakinya tanpa pengetahuan saya. Adakah talak tadi boleh ditarik balik?

SUAMI RISAU
Kelantan


JAWAPAN


Apa yang tuan lafazkan tadi bukan lagi talak, tapi syarat talak, yakni talak jatuh dengan ada syarat iaitu berhubung dengan lelaki lain.

Ertinya, jika isteri berhubung dengan lelaki lain, baru jatuh talak. Sekarang jika tuan menarik balik syarat atau melupuskannya, maka tiada lagi syarat.

Syarat boleh ditarik balik. Yang tidak boleh ditarik balik ialah talak, apabila sudah dilepaskan, maka dikira satu. Kuasa yang ada cuma tiga kali untuk suami gunakan sebaik mungkin.

Isteri yang baik ialah yang taat pada suami dan tidak curang. Mendidik isteri adalah tanggungjawab suami. Didik isteri dengan hikmah dan jangan mengugut dengan kuasa talak yang ada, kelak merugikan suami juga jika benar-benar jatuh.

Jangan jadi suami yang dayus sehinggakan isteri berlaku curang dibiarkan. Ada masa perlu berkeras dan ada masa perlu berlembut.