.

26 Mei 2009

IKUT FAHAMAN SYIAH

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SOALAN

SEMUA kita tahu Islam adalah addin, agama yang adil dan mendapat hidayah daripada Allah. Agama Islam mengajar kita erti sebenar kehidupan umatnya, dengan dikurniakan kepada kita para nabi dan rasul untuk membantu umatnya mengenali erti sebenar islam berteraskan al-Quran dan sunnah.

Seperti kita tahu, sejarah pernah menceritakan perbalahan antara puak Syiah dan Sunnah.

Di sini banyak perkara dipertikaikan antara kedua-duanya, seperti cara mengerjakan sembahyang lima waktu.

Saya mempunyai seorang kenalan yang mengikut ajaran Syiah. Pernah sekali kami berhujah mengenai perbezaan antara Sunnah dan Syiah, kenalan saya tetap mempertahan Syiah, dan dia mengatakan Syiah adalah satu agama yang tinggi darjatnya dengan mengeluarkan dalil yang mengatakan Syiah tetap betul.

Dengan usia kenalan saya yang baru 20-an dan muda bagi saya fikirkan, dia sudah berani mempertahankan sesuatu fakta mengenai Syiah. Daripada hujah yang dikeluarkan seperti seorang ustaz, padahal pendidikannya tidaklah setinggi mana pun. Saya tetap mempertahan pendapat bahawa amalan Sunnah lebih baik. Apa pandangan Datuk dalam hal ini?

INGIN TAHU

Bangi, Selangor


JAWAPAN

Perbalahan antara Sunni dan Syiah sudah lama berlaku dan diketahui umum. Ia bukan perbalahan mazhab yang biasa, tetapi lebih daripada itu hingga membawa kepada pembunuhan dan perpecahan politik di sesetengah negara Islam.

Syiah sendiri mempunyai beberapa banyak cabang. Ada yang sangat ekstrem memerangi Sunni dan ada yang toleran pada Sunni. Umum mengetahui perbezaan dan perbalahan besar antara Sunni dan Syiah daripada segala segi hingga menjangkau persoalan akidah seperti rukun Islam dan iman, takfir, murtad, bahkan hingga mendustakan al-Quran.

Pandangan kenalan saudara yang menganggap Syiah sebagai agama yang tinggi adalah tidak benar kerana Syiah bukan agama, tetapi fahaman agama saja. Hanya Islam agama yang tinggi di sisi Allah. Hanya mereka yang tidak tahu dan tidak mendalami agama akan berhujah seperti kenalan saudara.

Merujuk fatwa 24-25 September 1984, Malaysia tidak mengiktiraf mana-mana mazhab Syiah tetapi menetapkan umat Islam Malaysia hendaklah mengikuti ajaran Islam berasaskan pegangan ahli Sunnah Wal Jamaah daripada segi akidah, syariah dan akhlak.